Zagrebački primjer rješenja parkiranja hit u svijetu

Podružnica Zagrebparking posebnu pažnju stavlja na digitalizaciju i informatizaciju svojih sustava, prateći time najnovije svjetske trendove u parkiranju te omogućujući korisnicima modernu uslugu visoke kvalitete. Od značajnih inovacija u poslovanju podružnica želi istaknuti nove sustave za automatsku naplatu parkiranja u javnim garažama, nove parkirališne automate, web portal podružnice te posebno mobilnu aplikaciju ZgPark.

Piše: Anto PRANJKIĆ

Tijekom našeg nedavnog boravka u inozemstvu nekoliko nam je ljudi prišlo i kazalo kako su boraveći u Zagrebu našli nekoliko primjera usješnog uređenja javnog života i prostora. Čak ih je petoro izrazilo pozitivan pristup zagrebačke lokalne zajednice problemu parkiranja u hrvatskoj metropoli. Prema Jaspersu iz Amsterdama parkiranje vozila u Zagrebu je primjer za sve svjetske gradove koji imaju milijune stanovnika.

-Nisam imao pojma da se dade riješiti problem parkiranja na način kako su to riješili Zagrepčani. Kad sam dolazio razmišljao sam da uopće ne iznajmljujem vozilo misleći da će mi problem biti parking. Ugodno sam se iznenadio. Tu je sve lijepo riješeno. Vremenski ograničeno i regulirano, kaže Jaspers, a njegov kolega Donald iz Dublina bi rado parkirao u Hrvatskoj a radio u Irskoj.

Željeli smo istražiti razmišljanja ovih ljudi, stranaca,  te smo došli do zanimljivih podataka o radu  Zagrebparkinga u okviru Zagrebačkog holdinga. Evo, što smo saznali.

O podružnici Zagrebparking

Zagrebparking kao podružnica Zagrebačkog holdinga d.o.o. svoju zadaću organizacije i kontrole parkiranja u gradu Zagrebu obavlja već više od 50 godina. U tom periodu kontinuirano nastoji pružiti kvalitetnu i učinkovitu uslugu svojim korisnicima, pronalazeći neprestano nova i inovativna rješenja za problematiku prometa u mirovanju.

Sustav parkiranja u gradu Zagrebu baziran je na zonskoj naplati. Širi centar grada podijeljen je na četiri parkirališne zone u kojima vrijede različita pravila, tj. različita su vremenska ograničenja parkiranja, cijene parkiranja, a neke zone su još i dodatno podijeljene u dijelove s posebno reguliranim propisima, sve u skladu sa specifičnim uvjetima lokacija.

Skuplja cijena i kraći vremenski period dozvoljenog parkiranja u zonama koje se nalaze bliže centru grada, u kojima je lociran i najmanji broj parkirališnih mjesta, osiguravaju potrebnu protočnost vozila i dostupnost parkirališta što većem broju građana koji imaju potrebu parkirati u centru grada.

Podružnica Zagrebparking upravlja i s devet javnih garaža. Izgradnjom garaža nastoji se postići kvalitetnija regulacija prometa u mirovanju i potrebna dostupnost parkiranju u pojedinim dijelovima grada. S izgradnjom i opremanjem javnih garaža u gradu Zagrebu započelo se 1990-tih godina. Garaža Tuškanac je 2009. godine nagrađena od strane „Europske parkirališne udruge“ na natječaju za najljepšu novoizgrađenu garažu u 2008. godini.

Digitalizacija svih sustava i IT rješenja

Podružnica Zagrebparking posebnu pažnju stavlja na digitalizaciju i informatizaciju svojih sustava, prateći time najnovije svjetske trendove u parkiranju te omogućujući korisnicima modernu uslugu visoke kvalitete. Od značajnih inovacija u poslovanju podružnica želi istaknuti nove sustave za automatsku naplatu parkiranja u javnim garažama, nove parkirališne automate, web portal podružnice te posebno mobilnu aplikaciju ZgPark.

Tokom 2018. i 2019. godine u većini javnih garaža podružnice Zagrebparking instaliran novi sustav za automatsku naplatu koji se odlikuje sljedećim mogućnostima: sustav ima ugrađene kamere za prepoznavanje registarskih oznaka, izlazak iz garaže moguć je bez prinošenja kartice,  mogućnost plaćanja svim vrstama bankovnih kartica što je posebno pogodno turistima te infrastruktura koja omogućuje upravljanje iz jednog nadzornog centra.

S obzirom na ugrađene kamere za prepoznavanje registarskih oznaka, sustav omogućuje znatno kraće vrijeme zadržavanja odnosno rada automobila u garaži, a samim time značajno je smanjena i emisija štetnih plinova CO2. Primjerice, korisnici s pretplatnom mjesečnom parkirališnom kartom u garažu mogu ući i izaći bez zaustavljanja.

Na suvremenim parkirališnim automatima koji su instalirani tijekom 2019. godine (njih 100 od 400-tinjak ukupno) može se plaćati i bankovnim karticama, a s obzirom da su korisnici prilikom kupnje dužni unijeti i registarsku oznaku vozila, potvrdu o kupnji parkirališne karte nije potrebno isticati ispod vjetrobranskog stakla vozila.

Putem portala na web stranici podružnice Zagrebparking omogućena je on-line kupnja elektroničkih povlaštenih i komercijalnih parkirališnih karata kao i  plaćanje dnevnih parkirališnih karata. Pristup portalu je jednostavan i započinje registracijom korisnika te kupnjom željene parkirališne karte, uz potrebnu sigurnost u smislu zaštite osobnih podataka korisnika.

Mobilna aplikacija ZgPark kreirana je prema ideji podružnice Zagrebparking, a predstavlja najjednostavniji i najpovoljniji način kupnje parkirališnih karata u gradu Zagrebu. Aplikacija uz jednostavnu instalaciju podržava kupnju svih parkirališnih karata za zatvorena i otvorena parkirališta te pojedine javne garaže, uz mogućnost plaćanja svim bankovnim karticama i praćenja svih obavljenih transakcija. Mobilna aplikacija je dvojezična.

Navedeni sustavi predstavljaju značajnu inovaciju u poslovanju Zagrebačkog holdinga podružnice Zagrebparking kao modernizaciju usluge koju ova tvrtka pruža građanima grada Zagreba te značajno olakšavaju proces kupnje parkirališnih karata i smanjenje gužve na blagajnama podružnice Zagrebparking. I u doba kriza koje su pogodile grad Zagreb, pandemije uzrokovane Covidom 19 i potresom, podružnica Zagrebparking prilagodila se na „novo normalno“ te korisnicima istaknula svoje digitalne proizvode. Tako se danas oko 70% parkirališnih karata prodaje putem digitalnih kanala.

Zeleni projekti i briga za korisnike

Osim digitalizacije podružnica Zagrebparking inzistira i na „zelenim projektima“ te projektima brige za pojedine kategorije korisnika, kojima je posvećena posebna pažnja.

Naglasili bismo projekt biciklom u garažu, koji je započeo u ožujku 2014. godine u javnoj garaži Gorica, Martićeva ulica 69, a do sada su instalirana parkirališta za bicikle i u javnim garažama Tuškanac i Langov trg te na javnom parkiralištu Gredelj. Podružnica ovim projektom pridonosi razvoju i poboljšanju uvjeta za odvijanje biciklističnog prometa na području grada Zagreba te nastoji pridonijeti ekološkom razvoju Grada.

U većinu garaža kojima upravlja podružnica Zagrebparking uvedene su punionice za električna vozila. To su garaže Langov trg, Petrinjska, Tuškanac, Kvaternikov trg i JG Gorica. Na svakoj od navedenih lokacija mogu se istovremeno puniti po dva električna vozila, a korištenje punionica uz kupnju parkirališne karte za garažu je besplatno.

Cijene pretplatnih karata za parkiranje hibridnih i električnih vozila u svim garažama podružnice Zagrebparking umanjene su za 50 %.

Kako bi se obiteljima s djecom omogućilo lakše parkiranje u javnim garažama, uvedena su i parkirališna mjesta šira od standardnih. Na ovaj način vlasnicima vozila, posebno onima koji upotrebljavaju dječja kolica, omogućena je potrebna sigurnost pri korištenju garaže.

Podružnica Zagrebparking s ciljem povećanja energetske učinkovitosti u prometu, javila se na javni poziv Fonda za zaštitu okoliša i energetske učinkovitosti za sufinanciranje nabave energetski učinkovitih vozila pravnim osobama te je nabavila 15 električnih bicikala koje u obavljanju svojih svakodnevnih operativnih aktivnosti koriste njeni zaposlenici.

Posebno želimo naglasiti projekt „Zelena garaža“ koji je objedinio sve postojeće sadržaje koji doprinose održivom razvoju u javnoj garaži Tuškanac, te naknadno i u većini drugih javnih garaža kojima upravlja podružnica Zagrebparking.

„Zeleni“ sadržaji su parkirališna mjesta za vlasnike hibridnih vozila s osiguranom povlaštenom cijenom parkiranja, punionice za električna vozila, ekološka LED rasvjeta, besplatna parkirališna mjesta za bicikle, „zeleni otok“ za selektivno prikupljanje stakla, papira i plastike te „pametna“ klupa na platou garaže Tuškanac. Podružnica je također omogućila autorizaciju i online kupnju Naljepnica za osobe s invaliditetom te se na ovaj način trudi olakšati svakodnevnicu korisnicima kojima je problematično osobno dolaziti na blagajne.

Podružnica Zagrebparking i dalje planira ulagati u digitalizaciju postojećih sustava te budućim nadogradnjama i dalje teži smanjenju upotrebe materijalnih odnosno analognih rješenja u poslovanju te povećanju kvalitete usluge prema korisnicima.

Kada smo sagledali sve aspekte poslovanja Zagrebparkinga i sve novitete koje su uveli u svoj rad možemo zaključiti da zagrebački gosti s početka ove priče nisu ništa izmišljali, nego rekli sve onako kako jeste. Imajući u vidu načine i stupanj parkiranja  u drugim velegradovima u Europi Zagreb po ovom pitanju uistinu i  jeste svojevrsni primjer.